Pred vama je kolaž mojih razmišljanja, želja, ambicija i slobodnog vremena u trenutku kada sam, po ko zna koji put u životu, na raskrsnici. Dok je moja karijera najaktivnija na LinkdIn-u, rešila sam da stvar preuzmem u svoje ruke. Na ovoj strani mogu da pišem o temama koje su meni zanimljive, o ciljevima koje želim da dosegnem, o stvarima koje me tište ili fasciniraju. Bez zadrške i premišljanja. To je moj novi svet.

Monday, August 5, 2013

Preporuka meseca – Murakamijeva 1Q84


Pre nekoliko godina mi se desilo da sam otputovala na dvonedeljni odmor bez i jedne knjige. Uredno složene ostale su na stolu za ručavanje u garsonjeri na Miljakovcu. Dosada je počela da me muči već u vozu, putovanje koje trebalo da traje oko 6 sati, bez pardona se oteglo jer smo putovali srpskim železnicama, a one, kao što je već svima poznato, imaju sopstveni sistem računanja vremena. Gledala sam kroz prozor, slušala muziku, pokušavala da započnem neki iole zanimljiv razgovor (fatalna greška), igrala igrice, ubeđivala sebe da mi se spava i potrošila tek neka dva sata...
Ista muka me je tištila i na planini, seocetu u kome ima dovoljno vremena da se, nakon svih dnevnih aktivnosti, dobrano načitaš. Ako si bilo šta poneo. Da napomenem, ne postoje trafike, prodavnice ili kakva druga mesta na kojima možeš da kupiš neku literaturu. A kako mi je postajalo očiglednije da neću nabasati ni na kakvu knjigu, tako sam više želela da je čitam.

Sreća se okrenula posle nekoliko dana, na moru. Dobila sam knjigu na pozajmicu i rešila da to prvo popodne ostanem sama i nadoknadim sve što sam izgubila. Celo društvo je otišlo na plažu, a ja sam pristavila sebi kaficu, zavalila se u najudobniju stolicu i sa zadovoljstvom počela da čitam. No sreća nije baš dugo potrajala. Već posle desetak strana shvatila sam da je predamnom jedna bezočno predvidiva knjiga, u kojoj se ona, prepametna, prezgodna plavuša, nesvesna svoje lepote zaljubljuje u markatnog, požrtvovanog doktora. Skup klišea, koji ne ostavlja ni malo prostora mašti, ne razgibava vam um, a od samog početka znate kako će se završiti.


  Baš iz tog razloga želim da preporučim knjigu koja će vas zabaviti, uz koju će vam proći vreme, koja će vas neprestano iznenađivati i probuditi u vama najrazličitije emocije. Gde god da ste. U pitanju je poslednji roman japanskog pisca Harukija Murakamija – "1Q84". 
Murakami je u ovom trenutku najprodavaniji japanski pisac kako u svojoj domovini tako i širom sveta, a njegova dela su se prevela na više od 40 jezika. Veliku popularnost stekao je sa knjigom "Norveška šuma", iz 1987. godine, kada su ga mnogi, poredeći ga se Selindžerom, nazivali glasom svoje generacije. Knjiga je, samo u Japanu, prodata u više od 2 miliona primeraka.


Za razliku od "Norveške šume", koja je u potpunosti realna, "1Q84" je roman prožet fantazijom, maštom i nadrealnim, a ovaj stil, kako je Murakami u nekoliko intervjua istakao, mnogo više odgovara njegovoj ličnosti. Jednostavan stil i teži zapleti. Na osnovu njegove biografije, reklo bi se da ga ovakav spoj jednostavnog i komplikovanog prati ceo život. Počeo je da piše tek sa 29. godina, u vreme dok je vodio džez klub u Tokiju. Jedne večeri nakon posla, seo je za kuhinjski sto i započeo svoju priču. Tek tako. Pošto je dobio prvi ček 10 meseci kasnije, sve mu je izgledalo kao ispunjenje sna. Ali samo za trenutak. Već narednog, shvatio je da je pisac. I da je to normalno.


Prvi deo "1Q84" izdat je u Japanu 2009, i za mesec i po dana prodato je preko milion primeraka. Na engleski prevod moralo je da se čeka više od dve godine. Veliko nestrpljenje Murakamijevih obožavalaca kulminiralo je dan pred objavljivanje romana, kada su se ispred knjižara pojavili redovi - pisac sa tretmanom rok zvezde. Prve kritike bile su više nego pozitivne. No, samo dva meseca kasnije, pojavila su se mišljenja da ovaj roman nije ni blizu ranijih Murakamijevih dela i da je izneverio velika očekivanja.
Ne bih želela da prepričavam roman, otkrivam zaplet ili najbolje delove. Mogu samo da kažem da je proza japanskog pisca lako čitljiva (svaka čast na prevodu na srpski), i da me je inspirisala. Način na koji Murakami opisuje svakodnevne, normalne stvari i zatim ih kombinuje sa fantazijom me posebno zadivljuje. Zbog ove njegove sposobnosti sve nadrealne pojave romana su shvatljive, te ostavljaju utisak da baš tu pripadaju i da drugačije nismo ni mogli očekivati.


Knjiga započinje saobraćajnom gužvom na tokijskom autoputu, kada se tridesetogodišnja devojka odlučuje da pođe stepeništem za slučaj nužde kako ne bi zakasnila na ranije zakazan sastanak. Taksista je upozorava da, ukoliko se odluči na takav korak, stvari mogu poprimiti drugačiji oblik. I nije pogrešio. Radnja romana iz tri dela, prati dva lika, tridesetogodišnju Aomame, fitnes instruktorku i Tenga, mladog profesora matematike koji želi da postane pisac. Dakle, još jedna priča o devojci i momku, ali posve drugačija od svega što ste ranije čitali.
No, mnogima se ne dopada što Murakami u većini svojih romana ima elemente nadrealnog. U intervjuu iz 2004. on je objasnio zbog čega je za njega fantazija neizostavna:
"Živimo u lažnom svetu i gledamo lažne vesti. Borimo se u lažnom ratu. Naša vlada je lažna. Ipak, mi pronalazimo realnost u ovom lažnom svetu. Zato su i naše priče iste. Prolazimo kroz lažne scene, ali smo mi, dok prolazimo kroz njih, stvarni. Situacije su stvarne, u smislu da postoji posvećenost i da su veze koje uspostavimo istinske."

Prva i poslednja fotografija: Bezbojan
 
 
 
 
 

3 comments:

  1. ... Norveska suma mi u pocetku bila nekako rastegljiva, spora... zato je druga polovina izvukla. Probacu da nadjem ovu novu, sad me zanima...

    I priznaj da je odmor bila Sopotnica :)U tom slucaju knjiga ti i nije bila potrebna, ha!

    ReplyDelete
  2. Moram da pronadjem Norvešku šumu, sad mi se baš čita. Mada moram priznati i da je za moj ukus treći deo 1Q84 mogao biti kraći, ali mnogi se sa mnom ne bi složili...


    Hihihihi, priznajem :)

    ReplyDelete
  3. Doris veliki pozdrav za tebe.Volio bih da te nesto pitam-moj mail je stefanfakultet@hotmail.com
    Ako si raspolozena za dopisivanje javi se.
    Stefan Ivanovic
    Pozdrav

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

© Novi svet Doris, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena